Suoramainonnan hyödyt - tutustu esimerkkitapaukseen

Kuopion Liikekirjapaino on täyden palvelun suoramarkkinointitalo, joka tarjoaa joustavasti ja tehokkaasti koko suoramarkkinointikampanjan toteutuksen tai asiakkaan tarvitsemat osaratkaisut. Ilolla haluamme kertoa: suoramarkkinointi tehoaa. Liikekirjapainon Suora on ratkaisukokonaisuus, joka näkyy asiakkaidemme menestymisenä.

Tämä tapaus on osuva esimerkki, jossa suoramainonnan hyödyt tiivistyvät:

Kodinkoneiden huoltoliike halusi lisätä markkinaosuuttaan ja piristää kaupankäyntiä suhdannetaantuman aikana. Yrityksellä on nettisivut ja myynnin tukena on aiemmin käytetty lähinnä kaupungin ilmaisjakelulehtiä.

Yritys päätti kokeilla toisenlaista keinoa: pitkäjänteistä suunnitelmaa, säännönmukaista asiakkaiden lähestymistä ja sitä kautta asiakasuskollisuuden vahvistamista. Tavoitteena oli saada kerta-asiakkaat vakioasiakkaiksi. Asiakasrekisteriä alettiin kerätä sekä myymälöissä että internetsivuilla kävijöistä. Takuukorteistakin otettiin ostajien yhteystiedot talteen. Kerättyä rekisteriä käytettiin ensin vain tarjousten lähettämiseen, mutta nyttemmin myyjä tarjoaa asiakkailleen lisäksi erilaisia sesonkipalveluja (ennakoivat huollot, kaasupullon täyttö...) ja ilahduttaa asiakkaitaan vaikkapa joulukortilla. Omalla nimellä tullut posti luetaan varmimmin. Henkilökohtaisuus on suoramarkkinoinnin parhaita puolia!

Myymälän liikevaihto on kasvanut tasaisesti. Omistajan mielestä mukavaa suoramarkkinoinnissa on se, että nyt kilpailijat eivät pysty seuraamaan hänen kampanjointiaan. Kampanjat voidaan myös toteuttaa nopeasti, mikäli seuraava kuukausi näyttää hiljaiselta. Kilpailijoista poikkeavasti ja kilpailijoilta salaa.

Yritys myy nykyisin myös menestyksellä ilmalämpöpumppuja. Tuotteen myynti aloitettiin toteuttamalla osoitteellinen suoramarkkinointi kirjapainon esityksen mukaisesti tarkkaan rajattuihin omakotitalouksiin. Kriteereinä oli talojen ikä ja omistajien varakkuus. Kauppa lähti käyntiin erittäin hienosti.

Nyt yrityksen omistaja toteutti juuri osoitteettoman suorajakelumainoskampanjan. Hänelle mietittiin kohderyhmäksi yksi kaupunginosa, jossa asuu paljon nuoria, koulutettuja sinkkunaisia. Heille tarjottiin huoltoliikkeelle hieman poikkeavaa eli kotiapumiehen palvelua. Huoltomiehet kävivät poraamassa monta reikää taulukoukuille ja vaihtamassa ledilamppuja valaisimiin. Samalla huoltomiehet toki jättivät yrityksen käyntikortin asiakkaiden jääkaapin oveen haasteellisempia huoltokeikkatilauksia varten. Uusi kohderyhmä oli sitoutettu asiakkaaksi.

Tämä huoltoliike on nykyisin kaupungin ylivoimainen ykkönen; suoramarkkinointiin kannattaa panostaa!

Kaikki toteutettiin Liikekirjapainon osaavan palvelun avulla.